Kedd este lépett színpadra a Miskolci Balett, mely
alig másfél éves múltra tekinthet vissza: ekkor alakult meg a Miskolci Nemzeti
Színház önálló balett tagozata Kozma Attila kitartó szervezőmunkájának köszönhetően. Míg a művészeti vezető maga is koreografál,
teret enged fiatalabb kollégáknak is, hogy megmutathassák
tudásukat. Így az előadás első részében három különféle
produkciót láthattunk, három különböző koreográfus
munkáját.
Az első, Feledi János munkája, a Cselekvés útján címet viselte, melynek középpontjában az elvárosiasodás állt. Szemtanúi lehettünk
a vidéki emberek zónáztatásának a nagyvárosokba, az ipari centrumokba
(vetítésen keresztül), ahol maga az urbanizáció az, ami kikezdi a vidéki
embert. Mindez nem kevés feszültséget szít, az emberi érzelmek kiégnek, van,
aki bírja az új életformát, van, aki feladja. A majdnem csupasz férfitestek is
a kiszolgáltatottságra utaltak, míg a leányok fehér inge az ártatlanságukat, sebezhetőségüket
mutatta, de hiába, a város mindenkit bedarál. Nagyjából hasonló témát
boncolgatott a második előadás, Kulcsár Noémi Glam-úr című munkája, mely a
hatalom utáni vágyról szólt, mai környezetben mutatva
meg a karrier, az előrejutás, a magasabb fizetés utáni hajszát, melynek
leginkább a mai fiatalok vannak kitéve, legyen az akár egy ingatlaniroda, vagy
mondjuk egy multi cég. És itt már a szerelem sem számít, hiába a kedves, ha
rajta keresztül is előre lehet jutni, akkor dobjuk őt is. A lényeg a látszólagos
hatalom megszerzése, ami a darab végére sikerül a főszereplőnek, emberek
tucatjain átgázolva állhatott fel a piramis csúcsára. A harmadik kamaradarab Pálfi Gabriella nevéhez
fűződik, aki Csak lélegezz! címmel komponált egy etűdöt, ami szintén reflektál
napjainkra: csak egy igaz ember van széles e vidéken, de ő más, kitűnik a
tömegből.
Érdekes feldolgozásban láttuk a Miskolci Nemzeti Színház társulatának másik,
immár egybefüggő produkcióját. Kozma Attila rendező-koreográfus nem Euripidész
klasszikus tragédiáját vitte színre, az csak kiindulópontként szolgált. Amit
láttunk, az nem tragédia volt, sokkal inkább szól a szeretetről, valamint a hit
elvesztéséről és megtalálásáról, és a feltétel nélküli szerelemről. Érdekes
reflexióként két Médeia is
volt a színpadon, akik egymás tükörképei is lehettek
akár, de szimbolizálja a két versenytársnőt is, akik
ugyanazt a férfit szeretik. Ki így, ki úgy, de nagyjából hasonlóan. A darab
fontos kelléke volt két
egyforma vaságy, mely a történet közepébe
volt beágyazva, gyakran a tánctér helyett használták
az előadók. Tanulságos, szép, lírai darab volt.
Fejes Imre
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése