2014. november 24., hétfő

Képzelt beteg – G G Tánc Eger

Jó, hogy lehetőségünk van Budapesten vidéki táncelőadásokat megnézni az idei Sissi Őszi Tánchéten – jó lenne, ha sokkal többször lenne ilyesmire lehetőség. Többek között azért is jó, mert így „házhoz jött” Grecsó Zoltán koreográfiája, a Képzelt beteg a G G Tánc Eger előadásában, amit kár lett volna elmulasztani.

Moliére élete legalább olyan kalandos és izgalmas, mint a művei, nem csoda, hogy Bulgakovtól Ariane Mnouchkine-ig sokan, sokféle műfajban foglalkoztak már vele. És bár kétségtelen, hogy élete és utolsó drámája, a Képzelt beteg között számos párhuzamot felfedezhetünk, mégis nagy vállalás műről és művészről is beszélni egy röpke egyórás táncelőadásban. Pláne, ha hozzátesszük, hogy Grecsó Zoltán még itt sem állt meg, hanem (némi öniróniától sem mentesen) a „kortárs koreográfus” szerepére is rákérdezett.

A szövevényes és többrétegű történet világos dramaturgiát követelt, ebben Tóth Réka Ágnes volt a koreográfus segítségére. Miközben fokozatosan kibontakozik a képzelt beteg, Argan és családjának története, párhuzamosan Moliére életének késői éveibe is bepillantást nyerhetünk. Ő is beteg már, akár csak főhőse, ráadásul folyamatos megaláztatásokat kell elszenvednie a Napkirály udvari zeneszerzőjétől, Lullytől. Schlégl András nagy élvezettel ripacskodik Lully szerepében, de talán abban a jelenetben a legviccesebb, ahol a „szigorú balettmester” prototípusát hozza.

Zene, tánc, reality – ígéri a színlap, de van itt még sokkal több minden: börleszk, rock and roll, tragédia, komédia: szinte minden jelenet más stílusban vagy hangulatban „szólal meg”. Ennek megfelelően a zenei aláfestés is sokszínű: Angyalka és Cléante esküvőjén Neil Sedaka ’60-as évekbeli slágerére ropja a násznép, Angyalka Lana del Rey-re táncolja magányos szólóját, Argan/Moliére haldoklását pedig Beethoven festi alá. A stíluskavalkádot az egyszerű tér és a fekete-fehér jelmezek ellensúlyozzák.

A táncosok közül a legtöbben akkor sem jönnek zavarba, ha meg kell szólalniuk; nagyszerű például Kelemen Dorottya (Béline) korántsem jámbor ima-jelenete. A két főszerepben (Moliére és Angyalka) a társulat két új tagja mutatkozott be: Oláh Balázs és Dunai Bettina.

A csapat végig jól bírja a lendületes tempót, és amellett, hogy nagy kedvvel komédiáznak, precízen és technikásan táncolják végig az előadást. Az eredmény: jókedv a színpadon, jókedv a nézőtéren.

Megyeri Léna

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése